torsdag 13 augusti 2009

Ferrari F1

Eran 1988-1993 var estetiskt sett en av F1-historiens vackraste. Och Ferraris bilar var fantastiska. Detta var innan Benetton införde sin höga nos som blev gällande för resten av 90-talet. Och sedan kom de hemska mönstrade torrdäcken... Innan des gällde slicks och slanka linjer. Här ser Ni Gerhard Bergers, Nigel Mansells och Jean Alesis vackra Ferraribilar under denna period.

måndag 3 augusti 2009

Alesi vs. Senna

Här är en fantastisk bild på två riktiga racers! Bilden är från 1991. Close racing...

lördag 23 maj 2009

Go Kimi!

Kimi Räikkönen och Ferrari startar från andra startruta i Monaco GP! Kanske är det dags för den forne världsmästaren att starta återtåget... Annars så kan man konstatera att Hamilton är skakig, Button briljant och BMW är vilse.

måndag 18 maj 2009

MONACO!

I helgen är det dags för årets race i Formel 1. Monaco GP. Racet alla racerförare vill vinna. En svensk har gjort det. Ronnie Peterson 1974. I år vinner Fernando Alonso!

torsdag 19 mars 2009

Reine Wisell

I nya numret av Motorsport finns en intressant artikel om Reine Wisell och hans tid i Lotusstallet. Reine körde för stallet sporadiskt under början av 70-talet och i artikeln berättar han om hur stallet hela tiden favoriserade superstärnan Emerson Fittipaldi. Intressant läsning! Reine var också på vippen att bli teamkompis 1973 i Lotus med Superswede. Vilken team det hade varit! Kolla in denna fantastiska tidning med sina snygga bilder och hardcore vintage racing artiklar.

fredag 20 februari 2009

CAPRI!!!

En fantastisk bild från Nordschleife 1973 på en Ford Capri RS2600. Säsongen börjar närma sig...

fredag 6 februari 2009

Lorenzo Bandini – pilota della Ferrari

Enzo Ferrari trodde på Lorenzo Bandini. Han såg att han var av det rätta virket. En skicklig fd mekaniker som gått den långa vägen via privat tävlande. Bandini var till och från under 1960-talet anställd som förare hos Scuderia Ferrari, det mest eftertraktade jobbet i racingbranschen. Bandini segrade för Ferrari både i sportvagnar och i Formel 1. De största framgångarna för Bandini kom i de stora sportvagnstävlingarna. Segrar i Le Mans 1963, Targa Florio 1965 och Daytona 24-timmars 1967 talar för sig självt. Inte undra på att han beundrades av Enzo. Enzo ansåg att Bandini var den typen av förare som kunde köra alla typer av bilar, och vinna i dem alla. Commendatore Ferrari såg en framtida storstjärna i italienaren.

Bandini körde för Ferrari i F1 1962 och 1964-67. Den första och enda segern för stallet i F1 kom i Österrikes GP 1964 på Zeltweg. Säsongen 1967 var Bandini försteförare i stallet efter att John Surtees lämnat stallet. Framgångarna hade uteblivit och han var satt under stor press att vinna. Att vara försteförare i Enzos stall var inte lätt. Det är vida känt vilken press och osäkerhet Enzo försatte sina förare i. Allt för att de skulle satsa det där sista lilla för att segra. Bandini satsade, touchade en höbal i chikanen nere i hamnen i Monacos GP och hans Ferrari slog runt och tog eld. Funktionärerna stod handfallna, som så många andra gånger under denna farliga racingera. Bandini fick svåra skador och dog tre dagar senare. Lorenzo Bandini – pilota della Scuderia Ferrari.