torsdag 15 januari 2009

Ferraris vackraste

Den här veckan går i Ferraris tecken på Monzabloggen. I måndags premiärvisades det legendariska stallets nya F1-racer F60. Idag kan du läsa om Ferraris finest. Ferraris kanske vackraste racerbil någonsin – Ferari F1 640 från 1989.

Inför Formel 1 säsongen 1989 infördes omvälvande nya regler för sporten. De otroliga turbomotorerna, som i sina bästa stunder gav över 1000 hk, förbjöds och skulle ersättas av konventionella motorer. Detta innebar stora utmaningar för motortillverkarna.

Ferrari hade värvat stora namn inför säsongen 1989. Den oberäknelige britten och superstjärnan Nigel Mansell hade skrivit kontrakt med det italienska stallet precis som den genialiske designern/konstruktören John Barnard. Barnards första skapelse hos Ferrari blev F1 640. Ett mästerverk i (nästan) alla avseenden. Design-JA, motor-JA, växellåda-JA driftsäkerhet-NEJ.

Bilens fantastiska linjer är det som slår mig först. Den är så vacker! Så ren, så slick. Jämför tex med 2008 års McLaren med alla sina tusen småvingar. Under skalet var F1 640 före sin tid. Växellådan var den första halvautomatiska lådan i F1, föraren växlade med sk paddlar på baksidan av ratten, utan att koppla ur. Denna typ av växellåda blev mot mitten av 90-talet den gällande modellen för växellådor i F1och är så än idag. Och jag tycker faktiskt att det är märkligt att dessa växellådor inte sitter i varenda personbil nuförtiden. Vad jag vet är det bara Ferrari som använder detta på sina gatbilar (det finns säkert fler superbilar, men inga "vanliga" bilar vad jag vet).

Ferraris förare 1989 var Nigel Mansell och Gerhard Berger. Mansell vann årets första race i Brasilien men sedan började problemen. Den nya växellådan växlade snabbare och effektivare än någon annan, problemet var att den inte höll ihop. Gerhard Berger bröt de första 11 (!) racen under säsongen. Mansell vann ännu Grand Prix i Ungern och Berger vann ett race mot slutet av säsongen. Ferrari kunde inte slåss om VM-titlarna men de hade visat att de nu hade en bil som var riktigt, riktigt snabb.

Ferrari F1 640 fanns i två olika aerodynamiska utföranden. Vid ett fåtal tillfällen, tex i Ungerns GP och Mexicos GP, hade karossen en annorlunda siluett med en större och högre sk airbox bakom förarens huvud.

Inför 1990 värvades ännu en superstar – fransmannen Alain Prost. Prost jobbade hårt för att förbättra Ferrarins hållbarhet och för att ena det bångstyriga italienska stallet i en gemensam riktning, och lyckades med detta. 1990 slogs Ferrari om VM-titeln.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Angående paddlar i en "vanlig" bil, hur fan ska man kunna prata mobiltelefon, kladda på flickvännen etc om man måste växla med båda händerna? (jag antar att man har en paddel för att växla upp och en för ner eller..).

Jonas Bengtsson sa...

Båda händerna på ratten Fittipaldi...