måndag 20 oktober 2008

Alonso är årets man!

McLarens Lewis Hamilton eller Ferraris Felipe Massa? Det är mellan dessa två det nu står i kampen om VM-titeln när Robert Kubica är avhängd. Spänningen stiger. Blickarna riktas mot Brasilien. Och vi vet att i F1 händer det alltid otroliga saker i det avgörande racet, det har historien visat oss många gånger.

Men mitt i all HamiltonMassahysteri med skitsnackande, påkörningar och teamorder hittar jag årets riktiga fighter – spanjoren Fernando Alonso. I det tysta har han hela säsongen kämpat med ett vilset stall och en långsam bil. Tack vare Alonsos skicklighet och fantastiska känsla för hur en F1-bil skall utvecklas så har Renault teamet kommit lite närmare täten för varje race. Han har inte gnällt eller tjurat, bara kämpat och tagit de poängplatser han kunnat. Och nu är han tillbaka. I de tre senaste tävlingarna har Alonso visat sin verkliga klass. Två segrar och en fjärdeplats. Även fast årets förarmästerskap är kört för Alonsos del så börjar nog Kimi, Lewis, Felipe, Robert och de andra att skruva på sig lite inför nästa säsong. De vet hur bra Alonso egentligen är.

6 kommentarer:

Anonym sa...

JB - i identiska 70-tals bilar, vem är bäst Ronnie P eller Lewis H?

Anonym sa...

Bra fråga! Jag tror att det är väldigt close. De har samma breda körstil, båda är modiga och båda är tjuriga vinnarskallar. Men Ronnie hade naturligtvis gått hem med champagnen. Hade Ronnie kört dagens driftsäkra bilar så hade han blivit världsmästare.

Anonym sa...

Håller med dig angående Alonso, jag tycker han fick lite väl mycket skit förra året! Vad han skapar med årets Renault är helt otroligt!

Tror han förra året hamnade på kant med teamet från början, att han hyser något agg mot Hamilton personligen tror jag inte.

Anonym sa...

Alonso var ju faktiskt bara en poäng från titeln förra året, det glömmer man lätt. Han är en otrolig förare och jag tycker det är kul att han är tillbaka. Alonso i en bra bil är en vinnarkandidat varje race. Hoppas nu bara att Renault får till en riktigt bra bil nästa år.

Anonym sa...

Cool blogg Jonas! Och väldigt fin bild av Jim Clark och hans Lotus där uppe. Jag har en barndomsdröm om att någon gång bygga en replika av en F1:a från 60-talet. Tyvärr sitter båda mina tummar på helt fel ställe för att ro ett sånt projekt i hamn...

/Gergei

Anonym sa...

Tack Gergei! Roligt att du gillar bloggen. Och vad kan man säga om Jim Clarks Lotus 49 annat än att den är en riktig skönhet. Vacker och snabb. Och vilken revolution med Cosworth DFV motorn! Låter som ett kul projekt att bygga en kopia! Inte helt lätt kan jag tänka mig. Lotus 49 står högt upp på min lista på vad jag skulle vilja ha i garaget. Men helst en äkta såklart...